У міському бюджеті на 2015 рік передбачено 448,8 тис. грн на обладнання міського трудового архіву стелажами. За нехитрими підрахунками майстрів, цих коштів могло б вистачити на спорудження 180 дерев’яних або до 100 металевих стелажів. Тобто архів готовий вмістити щонайменше 25 тисяч тек із новими справами ліквідованих підприємств.

Трудовий архів – комунальна установа, де зберігаються всі кадрові документи ліквідованих підприємств, починаючи із 1946 року і до нашого часу. До послуг архіву вдаються при оформленні пенсії, субсидій чи інших соціальних нарахувань. Якщо у трудовій книжці чи інших документах, які підтверджують зайнятість особи, з якоїсь причини сталася помилка, людина може звернутися по довідку саме в цей архів. Зазвичай лучани звертаються по підтвердження трудового стажу та довідки про отриману заробітну плату.

«При ліквідації підприємства зобов’язані передати документи на державне зберігання. На основі цих документів ми надаємо людям довідки», – розповіла директор установи Людмила Карєва.

Торік у приміщенні архіву зробили ремонт. «Для того щоб мати можливість приймати документи, очевидно, треба мати приміщення. Наша будівля – стара, безгосподарча, тут колись був дитячий садок. Кошти на ремонт виділяли не на рахунок архівної установи. Ремонт робило управління капітального будівництва, самі ми кошти не отримували», – завбачливо пояснила чиновниця.

Гроші, передбачені в цьогорічному бюджеті, розповідає керівниця установи, – на закупівлю мобільних стелажів. «Щорічно відбувається великий обсяг прийому документів. Цього року вже ліквідувався завод КРЗ, минулого – Луцький шовковий комбінат, а це дуже великі обсяги документів. Це великі заводи, де працювали тисячі людей, і треба забезпечити зберігання всіх документів, адже це – соціально-правовий захист колишніх працівників. Щоб забезпечити збереженість документів, наше приміщення треба обладнати системою стелажів, які зекономлять площу сховищ», – розповіла Людмила Карєва.

«Комунальний патруль» звернувся до менеджера компанії «Модерн-експо», аби з’ясувати ринкову вартість металевого стелажа за прикладом того, які зараз є в трудовому архіві. Крім того, для порівняння в компанії «Меблі Армадіо» попросили скласти кошторис і для дерев’яного стелажа.

Орієнтовні ціни, відповідно, – 5200 грн та 2500 грн. Відтак, враховуючи знижку за гуртове замовлення, за заплановані кошти трудовий архів зміг би придбати до 100 металевих і 180 дерев’яних стелажів.

Із фото, зробленого у сховищі, видно, що на поличці вміщається 50 справ, у стелажі – 250. Тобто архів фактично буде готовий прийняти від 25 до 45 тисяч нових справ. Цікаво, за який період в Луцьку назбирається стільки ліквідованих підприємств? За словами керівниці установи, наразі тут зберігається 20 тисяч папок, які збиралися протягом останніх 75 років.

Туманні перспективи паперових архівів розуміє і сама директорка установи. «Пенсійне законодавство змінюється, мають бути зміни з 1 січня 2016 року. Там взагалі буде ще менше користування документами для наведення довідок соціально-правового характеру. Пенсійний фонд буде використовувати свою базу даних, яка в них комп’ютеризована», – розповіла Людмила Карєва.

Річ у тім, що починаючи із 2000 року, вся документація, яку направляють на державне зберігання в трудовий архів, паралельно передається в пенсійний фонд. Відповідно, фонд має змогу напряму використовувати інформацію, не відсилаючи людей по довідки в архів. За таких умов розширення потужностей трудового архіву видається щонайменше не зовсім аргументованою тратою міських грошей.

Ярослава ЛИПНЮК